Blog cu ponturi moca
Home
 

Motivatia scolara – cum se obtine si (mai ales) cum se pastreaza

Una dintre cele mai frecvente intrebari cu care se confrunta, mai ales parintii, astazi se refera la motivatia scolara. Cum ii facem pe copii sa invete, cum le starnim interesul si, mai ales, cum facem ca aceasta curiozitate de a descoperi si a cunoaste sa nu se stinga dupa primii ani de scoala.

Lucrurile se complica si mai mult atunci cand in ecuatie intra si alte notiuni de care elevii – mici si mai depotriva – se arata tematori si reticenti: teste, exercitii si probleme clasa 4, teste evaluare nationala matematica, evaluare nationala clasa 2, exercitii la matematica sau probleme de matematica.

Cand testarile si evaluarile incep din clasa 2 si continua pana la sfarsitul vietii, e limpede de ce multi copii prefera sa faca orice altceva decat sa se apuce de invatat.
Secretul, ne sfatuiesc specialistii Intuitext in educatie, se afla in abordarea pe care o avem noi adultii – parinti si cadre didactice – in ce priveste examenele. Acestea nu trebuie privite ca pietre de hotar sau probe de al caror rezultat depinde viata cuiva sau viitorul umanitatii.

In conditii de stres, nici un om, copil sau adult, nu poate avea rezultate prea multumitoare. Cu atat mai mult cand vine vorba de scolari, este esential sa avem o atitudine calma, echilibrata si pozitiva.

Astfel, copiii vor intelege ca examenele sunt contexte din viata scolara in care avem ocazia sa aflam ce am invatat, ce am inteles bine si unde trebuie sa mai exersam. Privite in cheie pozitiva, testarile ii vor scuti atat pe copii, cat si pe adulti de stres si vor genera rezultate mai bune decat daca ar fi insotite de un nor negru de spaima.

In acest sens, Cristina Honcioiu, specialist Intuitext in educatie, este de parere ca „strategia didactica, atmosfera din clasa, gestionarea eventualelor etichetari, rautati, oferirea de aprecieri centrate pe efort, foarte specifice astfel incat sa ii ajutam pe copii sa vada ei insisi pasii procesului in rezolvarea sarcinii – toate ii ajuta pe copii sa vada cum invata, unde au gresit, cum sa se corecteze, sa invete ei insisi sa se evalueze. Felul cum tratam noi copilul va deveni modul lui de a se trata.

Foarte important este ca nota copilului sa nu reprezinte o miza pentru parinte, profesor; copilul simte cand valoarea lui sau iubirea fata de el depind de o nota. Este necesar a le explica copiilor ca nota reprezinta rezultatul unei examinari si e indicat a fi folosita pentru a vedea ce mai trebuie imbunatatit. Este important ca profesorii si parintii sa ofere constant feedback si sa ajute copii daca acestia nu ating obiectivele stabilite.

Este important sa fie incurajata auto-evaluarea, astfel incat copiii sa devina capabili sa isi inteleaga progresul si sa isi construiasca propriile actiuni de invatare. Daca punem accentul pe fiecare copil in parte si renuntam la ierarhizarea, compararea copiilor si la incurajarea concurentei intre copii, atunci vom asigura centrarea pe procesul educational, nu pe rezultat.

Atitudinea adultilor fata de greseala este la fel de importanta si aici ma refer la cum se comporta adultul fata de el insusi cand greseste: vede greseala ca pe o oportunitate de crestere. recunoaste ca a gresit si corecteaza sau se invinovateste/ ii invinovateste pe ceilalti, se rusineaza, se pedepseste etc.“

septembrie 15, 2018 This post was written by Categories: Educatie/Invatamant Tagged with:
No comments yet


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Top